Pracovníci v sociálních službách nejsou povinní řešit problémy celé naší společnosti

Pracovníci v sociálních službách nejsou povinní řešit problémy celé naší společnosti. Nejsou osobně zodpovědní  za problémy uživatelů/ klientů, ačkoli je tato míra odpovědnosti na ně často přenášena. A to samotnými uživateli/ klienty, případně jejich rodinami, širokou veřejností. Samozřejmě každá profese sebou nese jistý druh odpovědnosti, povinností a závazku. Přesto poměr povinností a práv by měl být vyvážený.

Jaké to je, pracovat v sociálních službách?

Představy se budou lišit. Jiný názor budou mít uživatelé/ klienti, jiný široká veřejnost a jiný lidé s osobní zkušeností, tedy přímo pracovníci sociálních služeb. Názory budou plné pozitivních i negativních zkušeností.

Rozhodně lidé, kteří mají péči o své bližní (uživatele a klienty) jako svoji práci a profesi, by měli zažívat alespoň základní spokojenost z práce, kterou dělají. Měli by cítit, že jejich práce je respektována a ceněna, není podceňována nebo zneužívána.

Pracovníci by si neměli připouštět neustálý tlak a strach, že je někdo "napráská", ať už sám uživatel/ klient nebo   jim  "klacky pod nohy" položí jejich vlastní zaměstnavatel, nebo je "potopí" systém.

A jak jste doposud dělali vaši práci?

Pracujete často na hranici svého osobního bezpečí, osobního pohodlí.

Plníte všechny pracovní povinnosti - poskytujete péči ve stále stejné kvalitě, přizpůsobujete se operativně novým situacím, plníte stanovený plán vzdělávání a další související pracovní povinnosti, zavádíte do praxe nové postupy práce s klienty, plníte nařízení úřadů, které jsou směřovány k poskytovatelům sociálních služeb, přestože některé nařízení lze v praxi realizovat jen se značnými obtížemi, další okolnosti se mění doslova ze dne na den (například změny, které probíhaly v souvislosti s Covid 19).

A za kolik aneb jaká je vaše cena?

Platy pracovníků v sociálních službách (sociální pracovníci, pracovníci v přímé péči) se pohybují hrubě pod průměrnou mzdou/ platem v České republice. A jak zjistit za kolik? Jednoduše se stačí podívat na některý z nabízených inzerátů. 

A jak by to mělo fungovat?

Klienti a jejich rodiny, váš zaměstnavatel, spolupracující organizace, široká veřejnost by vás:

  • měli brát vážně
  • vážit si vaší práce
  • respektovat vás jako odborníka (vaše zkušenosti, odbornost tj. že vážně rozumíte tomu, co děláte)
  • respektovat vás jako člověka (váš čas, osobní povinnosti a zájmy)
  • oceňovat nabízenou pomoc a podporu
  • být si vědomi toho, že služby, které uživatelé/ klienti čerpají, jsou zpravidla zdarma nebo za cenu, která rozhodně dostatečně nepokrývá reálné náklady spojené s poskytováním těchto sociálních služeb                a  prostředky na to, aby mohly být tyto sociální služby dostupné, jsou získávány z financování prostřednictvím daní, odvodů pojistného, dotací, darů a dalších činností organizací, které tyto služby poskytují
  • nezneužívat vaší dobré vůle, ochoty a pomoci
  • projevit uznání prostým "děkuji vám."

autor článku: Marie Mikulajská, DiS, 2021

PODÍVEJTE SE NA NABÍDKU AKREDITOVANÝCH KURZŮ. Více informací ZDE Termíny kurzů